علی صانعی

برنامه نویس موبایل

مدرس برنامه نویسی

فریلنسر

برنامه نویس سرور

بلاگر

برنامه نویس ویندوز

علی صانعی

برنامه نویس موبایل

مدرس برنامه نویسی

فریلنسر

برنامه نویس سرور

بلاگر

برنامه نویس ویندوز

نوشته های بلاگ

Node.js یا Python؟

18 ژوئن 2021 آموزش
Node.js یا Python؟

شاید برای دوستانی که تازه میخوان وارد عرصه برنامه نویسی بشن و قصد دارن تخصصشون برنامه نویسی سمت سرور باشه این سوال پیش بیاد که بهتره چه زبانی رو یاد بگیرن؟

برای کد نویسی سمت سرور زبان ها و فریمورک های زیادی وجود داره که تو مطلب امروز دو تا از داغ ترین ابزار های کد نویسی سمت سرور رو بررسی میکنیم یعنی: Node.js و Python.

اول معرفی:

1- Node.js

نود جی اس یک پلتفرم جاوا اسکریپتی بر پایه موتور V8 گوگل کرومه که به دلیل Async (پردازش غیر همزمان) بودن سرعت پردازش بسیار بالایی مخصوصا در زمانی که تعداد درخواست بالا به سرور ارسال میشه رو داره.

2- Python

پایتون هم یک زبان سطح بالا، شی گرا و اسکریپتی هست مثل Ruby که کاربردش فقط به طراحی های مربوط به سمت سرور خلاصه نمیشه و جدیدا وارد حوزه هوش مصنوعی و بازی سازی هم شده.

کدوم بهتره؟

قطعا در زبان ها و پلتفرم هایی که به این اندازه معروف هستند مقایسه ما بین باگ های موجود در این ابزار نیست چراکه این ابزار ها یا باگ ندارن یا به محض پیدایش یک باگ نسخه اصلاحی توسط تیم سازنده به بازار عرضه میشه. پس مقایسه اصلی با توجه به چه فاکتور هایی انجام میشه؟ مقایسه اصلی با توجه به نوع پروژه شما و وسعت پروژه و بودجه ای که شما برای پروژه در نظر گرفتید انجام میشه.

1- سرعت:

به دلیل پردازش غیر همزمان در نود جی اس تمامی درخواست های ارسالی به سرور به سرعت پردازش می شوند ولی در پایتون به صورت پیش فرض درخواست ها به صورت همزمان پردازش می شوند. شکی در این نیست که در بحث سرعت پاسخ دهی به درخواست های ارسالی به سرور نود جی اس بسیار قوی تر است.

2- شبکه و هوش مصنوعی یا API؟

برای ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی یا یک شبکه قطعا پایتون بهترین انتخابه ولی اگه قصد ساخت یک وب سرویس یا ایجاد یک وبسایت رو دارین بدون شک وقت یادگیریه نود جی اسه (از بین این دو ابزار)

3- راحتی در کد نویسی:

قطعا پیروز نهایی در این بخش پایتون هست، به دلیل کد های کوتاه تر، سینتکس های ساده و خطایابی یا دیباگ راحتتر.

4- منابع سیستمی:

در زمینه استفاده از منابع سیستمی نیز نود جی اس بسیار بهتر از پایتون عمل کرده و در نهایت نود جی اس نسبت به پایتون منابع سیستمی رو کمتر درگیر میکنه که این باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت میشه. پس برنده این بخش هم نود جی اس هست.

5- بلادرنگ یا Real-time:

در زمینه اپلیکیشن های بلادرنگ مثل سرویس های چت و سوکتی و… نود جی اس به دلیل استفاده از موتور V8 گوگل که سرعت بسیار بالایی داره بهتر عمل کرده پس برنده: نود جی اس

 

جمع بندی:

در کل هر دو ابزار، جزو بهترین ابزار های موجود هستند و شاید همین موضوع انتخاب را برای شما سخت کنه. در نهایت پیشنهاد من اینه که اول به پروژه خودتون توجه کنین و ببینین از پروژه پی میخواین؟ سرعت یا کدنویسی راحت؟ در گیر کردن منابع سیستمی کم یا دیباگ آسان؟ و…

در نهایت اگه فریلنسر هستین احتمالا یادگیری نود جی اس انتخاب بهتری برای شما باشه چون هر پروژه ای رو در کمترین زمان میتونین باهاش بزنین و جاوا اسکریپت تموم نیاز های شما و کارفرما رو پوشش میده.

برچسب:
2 دیدگاه
  • مهدی نقی نیا 10:37 ب.ظ 28 سپتامبر 2021 پاسخ

    عالی بود، لذت بردم از مطالعه این مقاله

    • Ali Sanei 3:23 ق.ظ 18 اکتبر 2021 پاسخ

      ممنون از نگاهتون.
      ان شاءالله یک روز در جمع بهترین برنامه نویس ها ببینمتون آقای تقی نیای عزیز.

یک دیدگاه بنویسید